Σύμφωνα με τον μύθο ο Ηρακλής παραχώρησε στις Αμαζόνες την περιοχή από την Πιτάνη (σημερινή Σμύρνη) μέχρι τη Μυκάλη (το όρος Μυκάλη βρίσκεται στα στενά του επταστάδιου πορθμού απέναντι απο την Ψιλλή άμμο. Απο αυτό έχει πάρει το όνοματης η ευρύτερη περιοχή σε θάλασσα και στεριά ακόμα και στη Σάμο).
Στις Αμαζόνες αποδίδεται η κτίση και επωνυμία της Σμύρνης αλλά και της Εφέσου.
Στην περιοχή του Βορείου Αιγαίο η λατρεία του θεού Διόνυσου ήταν πολύ διαδεδομένη.
Όταν ο Διόνυσος ενηλικιώνεται δίπλα στις Υάδες, η Ήρα που τον κυνηγούσε απο την γένηση του τον ανακαλύπτει ξανά.
Ο θεός περιπλανάται στην Αίγυπτο και τη Συρία, τρελός από το μίσος της Ήρας.
Θεραπεύεται από τη Ρέα στη Φρυγία.
Η Ρέα, επίσης, είναι εκείνη που τον διδάσκει την τελετουργική λατρεία και ορίζει το ένδυμα του θεού και των Μαινάδων ακολούθων του.
Θεός εκπολιτιστής ο Διόνυσος συνέχισε την περιπλάνησή του, διδάσκοντας ανά τον κόσμο τις ιδιαίτερες τελετές του και την καλλιέργεια της αμπέλου.
Αλλού έγινε δεκτός ως θεός, αλλού ως τυχοδιώκτης άνθρωπος, γεγονός που προκάλεσε σύμφωνα με τον μύθο και ανάλογες αντιδράσεις εκ μέρους του, ευνοώντας τους φίλους και τιμωρώντας τους εχθρούς.
Φθάνοντας στην Μικρά Ασία ο Διόνυσος θα έρθει αντιμέτωπος με τις Αμαζόνες.
Ήταν τόσο σκληρός ο πόλεμος αυτός που οι Αμαζόνες, κυνηγημένες απο την Έφεσο περάσανε στη Σάμο για να σωθούνε,
ίσως αποσκοπώντας και στην βοήθεια της θεάς Ήρας αφού άλλωστε η Σάμος είναι το νησι όπου γενήθηκε η θεά.
Ο Διόνυσος όμως κατασκεύασε στόλο και πέρασε στο νησί προκειμένου να τις καταδιώξει.
Στη Σάμο ζήτησε την βοήθεια των Σαμιωτών στον πόλεμο αυτό.
Ο στρατός του Διόνυσου με τους Σαμιώτες θα δώσει μια μεγάλη μάχη σε μια περιοχή που ονομάστηκε «Πάναιμα», εκεί όπου απὸ το πολύ αίμα των Αμαζόνων, βάφτηκε κόκκινο και παραμένει μέχρι σήμερα στην περιοχή των Μυτιληνιών Σάμου.
Ο Διόνυσος γιόρτασε την νίκη του όπως μόνο αυτός ξέρει με τους καινούργιους του συμμάχους.
Μάλιστα για να τους τιμήσει για την βοήθεια που έδωσαν στη μάχη τους έδωσε το μυστικό της παρασκευής του κρασιού.