Γράφτηκε στις . Δημοσιεύτηκε στο Αθλητισμός

Πώς επηρεάζει η τεχνολογία το επαγγελματικό ποδόσφαιρο;

0
0
0
s2smodern

Η χρήση των τεχνολογικών εφαρμογών είναι πλέον διαδεδομένη και στον αθλητισμό. Η υιοθέτηση διαφόρων καινοτομιών από τις ομάδες του επαγγελματικού ποδοσφαίρου ώστε να αποκτήσουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αποκτά ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στον τρόπο που παίζεται το παιχνίδι.

Αυτές οι καινοτομίες έχουν διαμορφώσει τον τρόπο συλλογής και επεξεργασίας των δεδομένων, τον τρόπο με τον οποίο μεταδίδονται οι πληροφορίες μεταξύ προπονητών και προσωπικού ή αθλητών και έχει επηρεάσει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο παρακολουθούνται οι αθλητές στο καθημερινό περιβάλλον κατάρτισης και ανταγωνισμού.

3Το πεδίο του αθλητισμού και των εφαρμοσμένων επιστημών έχει γίνει εξαιρετικά τεχνικό, οδηγώντας προπονητές και αθλητές να δοκιμάζουν συνεχώς νέες τεχνολογίες. Και καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, οι αθλητικοί επιστήμονες παρουσιάζουν όλο και πιο ανεπτυγμένα εργαλεία συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων για την ανάλυση της απόδοσης παικτών και ομάδων κατά την προπόνηση και τον αγώνα.

Τα συστήματα EPTS (Electronic performance and tracking systems / ηλεκτρονικά συστήματα παρακολούθησης επιδόσεων) μπορούν να συλλέγουν στοιχεία για τη θέση παικτών και μπάλας, ενώ σε συνδυασμό με άλλες ηλεκτρονικές μικροσυσκευές (μετρητές επιτάχυνσης, γυροσκόπια, συσκευές καταγραφής καρδιακού ρυθμού) μπορούν ακόμα να συλλέξουν και να μεταδώσουν πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με τη φυσική και ψυχολογική κατάσταση ενός παίκτη.

Ένα εξαιρετικό παράδειγμα της εξέλιξης που μπορεί να προκύψει στον αθλητισμό μέσω της εφαρμογής καινοτόμων τεχνολογιών που προέρχονται από άλλους επιστημονικούς κλάδους, περιλαμβάνει τη χρήση drone ή UAV (μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα). Τα drone πετυχαίνουν την πλήρη κάλυψη του γηπέδου σε πραγματικό χρόνο, προσφέροντας μια πιο ευέλικτη λύση από εκείνη με τις πολλαπλές σταθερές κάμερες τοποθετημένες γύρω από ένα γήπεδο. Μέσω της χρήσης των drone, οι προπονητές λαμβάνουν ζωντανή εικόνα της ανάπτυξης του παιχνιδιού σε κάτοψη ώστε να μπορούν να αναλύουν την τεχνική που εφαρμόζει η ομάδα στο αγωνιστικό χώρο, αλλά και το πώς αυτή αναπτύσσεται.

Οι αλλαγές στο τυπικό περιβάλλον προπόνησης, περιλαμβάνουν την προσομοίωση (simulation) μέσω της επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality). Σκοπός είναι η δημιουργία ενός συμπληρωματικού περιβάλλοντος προπόνησης, ειδικότερα για όσους χρειάζονται επιπλέον προπόνηση ή για τραυματίες παίκτες που δεν μπορούν προπονηθούν φυσικά. Η επαυξημένη πραγματικότητα μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί και σε άλλες εφαρμογές. Για παράδειγμα θα επιτρέπουν, να βλέπει κάποιος σε 3D έναν αγώνα ποδοσφαίρου από το σπίτι του, έχοντας την αίσθηση ότι βρίσκεται μέσα στον αγωνιστικό χώρο. Μία από τις ομάδες που σκέφτεται να υιοθετήσει την τεχνολογία αυτή είναι η Σάλκε.

H εταιρεία Opta Sports ανέπτυξε ένα νέο μετρικό σύστημα για λογαριασμό της Πρέμιερ Λιγκ. Το xG (Expected Goals / Αναμενόμενα Γκολ) είναι ένα λογισμικό που αναλύει και αξιολογεί την ποιότητα κάθε σουτ συνυπολογίζοντας έναν μεγάλο αριθμό μεταβλητών. Πρόσθετα μπορεί να δώσει μια ένδειξη για το πόσα γκολ θα έπρεπε να σκοράρει ένας παίκτης ή μία ομάδα. Μια άλλη εκδοχή είναι το σύστημα TRACAB Optical Tracking, το οποίο άρχισε να χρησιμοποιεί στα μέσα Σεπτεμβρίου, το ολλανδικό πρωτάθλημα, με σκοπό να συλλέγει δεδομένα για τις θέσεις των ποδοσφαιριστών σε συνάρτηση με τη μπάλα.

Η Μπαρτσελόνα, ηγέτιδα στη «δημιουργία χώρων», έχει συγκροτήσει ένα τιμ το οποίο παρακολουθεί και αναλύει τα στατιστικά της ομάδας. Ο Χαβιέ Φερνάντεζ - ένα από τα μέλη του τιμ - μαζί με τον τεχνικό των Σακραμέντο Κινγκς και τον Λοκ Μπορν του Πανεπιστημίου Φρέιζερ, ανέπτυξαν μια μέθοδο που την ονόμασαν «στατιστική τεχνική μέτρησης της δημιουργίας χώρων στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο» η οποία κάνει ποσοστιαία μετατροπή του «χώρου που δημιουργεί ο παίκτης για τον εαυτό του». Με άλλα λόγια, αυτή η μέθοδος βοηθά τους μπλαουγκράνα να συλλέγουν δεδομένα για την κίνηση και τη θέση ενός παίκτη σε συνάρτηση με τη μπάλα, καθώς και για το τι πιθανότητες έχει ο ίδιος να την ελέγξει. Οπότε, καταλαβαίνουμε γιατί όλες αυτές οι νέες τεχνολογίες χρησιμοποιούνται ευρέως από τη Μπαρτσελόνα, η οποία τα τελευταία χρόνια διατηρεί την κορυφαία απόδοσή της. Για του λόγου το αληθές, τις εβδομάδες που ο Μέσι ήταν εκτός γηπέδων λόγω του τραυματισμού του στο παιχνίδι με τη Σεβίλλη, οι Καταλανοί τα πήγαν περίφημα.

Το πρώτο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου που υιοθέτησε το Hawk Eye ή αλλιώς “Τεχνολογία Γραμμής” ήταν η Πρέμιερ Λιγκ το 2013. Το σύστημα αυτό αποτελείται από διάφορες κάμερες που τοποθετούνται σε ορισμένα σημεία του γηπέδου, παρακολουθούν την πορεία της μπάλας και μεταδίδουν εικόνες σε έναν συνδεδεμένο με αυτές ηλεκτρονικό υπολογιστή προκειμένου να επιβεβαιώνουν ή όχι το εάν η μπάλα έχει περάσει τη γραμμή του τέρματος.

Για το τέλος αφήσαμε την πιο αμφιλεγόμενη τεχνολογική προσθήκη στα γήπεδα· το VAR (video assistant referee / σύστημα υποβοήθησης διαιτητικών αποφάσεων). Είναι παρόμοιο με το Hawk Eye, ωστόσο το VAR μπορεί να επέμβει σε αμφισβητούμενες φάσεις που αφορούν γκολ (οφσάιντ, επιθετικά φάουλ, χέρι), κόκκινες κάρτες, πέναλτι και στην υπόδειξη κάρτας σε λάθος παίκτη. Μάλιστα, στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2018, το VAR πέρασε επιτυχώς το μεγαλύτερο crash test και απέδειξε ότι η χρήση του μπορεί να βελτιώσει την ακρίβεια των διαιτητικών αποφάσεων και κατά συνέπεια να αυξήσει την ποιότητα του αθλήματος.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η τεχνολογία έχει σημαντικό αντίκτυπο στον αθλητισμό. Αυτό που περιμένουμε να δούμε είναι σε ποιο βαθμό επιστήμονες, προπονητές και αθλητές θα μπορέσουν  να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν κατάλληλα τις νέες τεχνολογίες που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη (artificial intelligence) και τη μηχανική μάθηση (machine learning).