Η Σάμος το μακρινό 1907 κατέχει εξέχουσα θέση στο εμπόριο της περιοχής, λειτουργώντας ως κόμβος για τα γύρω μικρότερα νησιά.
Σύμφωνα με την αναφορά του προξένου της Αγγλίας στη Σάμο Λουϊ Μάρκ προς το υπουργείο εξωτερικών της Αγγλικής Αυτοκρατορίας, οι μεγάλες εμπορικές συναλλαγές διενεργούνται μέσω του λιμανιού της, αφού μεγάλα ατμόπλοια αποφεύγουν να προσεγγίσουν τα μικρότερα νησιά.
Την χρονιά αυτή, καταγράφηκαν 4.618 πλοία με συνολική χωρητικότητα 409.717 τόνους στα λιμάνια της Σάμου, γεγονός που υπογραμμίζει τη σημασία της ναυτιλίας για την οικονομία του νησιού.
Όταν οι εξαγωγές ήταν μεγαλύτερες απο τις εισαγωγές
Οι εισαγωγές στη Σάμο για το 1907 ανήλθαν σε 168.000 λίρες, με το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία να κατέχουν σημαντικό μερίδιο. Βαμβακερά και μάλλινα προϊόντα, λαμαρίνες για κουτιά τσιγάρων, και σιδηρικά είναι μερικά από τα βασικά αγαθά που φτάνουν στο νησί μέσω Πειραιά και Συρίας, ενώ από την Τουρκία και τη Βουλγαρία εισάγονται δημητριακά και καπνός.
Στον τομέα των εξαγωγών, η Σάμος παρουσίασε έσοδα ύψους 172.000 λιρών, κυρίως από την εξαγωγή κρασιού, καπνού, τσιγάρων, δερμάτων και ελαιολάδου.
Το κρασί της Σάμου, γνωστό για τη γλυκιά του γεύση και τη χρήση του στην παρασκευή βερμούτ, εξάγεται κυρίως στη Βόρεια Γαλλία, τη Γερμανία και τη Μάλτα, με την παραγωγή του να αγγίζει τους 12.000 τόνους το 1907 (σήμερα η παραγωγή είναι περίπου στους 7.000 τόνους).
Ένα νησί με βιομηχανία
Η βιομηχανική δραστηριότητα του νησιού σημειώνει σταθερή πρόοδο, με 90 εργοστάσια να λειτουργούν, εκ των οποίων τα περισσότερα ασχολούνται με την παραγωγή κρασιού, τσιγάρων και δερμάτων. Το εμπόριο τσιγάρων αποτελεί αναπτυσσόμενο τομέα, με τις εξαγωγές να φτάνουν τα 100 εκατομμύρια τσιγάρα το 1907, το ένα τέταρτο της παραγωγής καπνού που ήταν στους 600 τόνους.
Η «πληγή» της μετανάστευσης
Παράλληλα, η μετανάστευση αυξήθηκε σημαντικά το 1907, με πάνω από 2.000 άτομα να αναχωρούν από το λιμάνι του Βαθύ για την Αμερική, μέσω άμεσων ή έμμεσων δρομολογίων.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι « (...) Τρία υπερατλαντικά ατμόπλοια προσέγγισαν το Βαθύ, εκ των οποίων τα δύο ανήκαν στη βρετανική εταιρεία Prince Line και το τρίτο ήταν ελληνικό, το "Μωραΐτης", με ναύλο από τη Σάμο στη Νέα Υόρκη 72 λίρες και 10 σελίνια. Εάν κάποια βρετανική υπερατλαντική ναυτιλιακή εταιρεία ενδιαφερόταν να συνάψει συμφωνία με μια ναυτιλιακή εταιρεία που προσεγγίζει τη Σμύρνη για να προσεγγίζει το Βαθύ μία φορά ανά δεκαπενθήμερο και να μεταφέρει τους επιβάτες στη Νάπολη ή σε άλλο ευρωπαϊκό λιμάνι για τη μεταφορά των μεταναστών στη Νέα Υόρκη, θα προέκυπτε επικερδής επιχείρηση.(...)»
Απουσία μεγάλων έργων
Ενώ το εμπόριο εξελίσσεται με μεγάλους ρυθμούς η απουσία μεγάλων δημόσιων έργων είναι αισθητή, με μοναδική εξαίρεση τον δρόμο από το Βαθύ προς το Τηγάνι (σημερινό Πυθαγόρειο) .
Η υγειονομική κατάσταση των ζώων παραμένει σταθερή χωρίς επιδημίες για αρκετά χρόνια.
Ο διπλάσιο πληθυσμός σε σχέση με σήμερα
Ο πληθυσμός της Σάμου, σύμφωνα με την απογραφή του 1902, ανέρχεται σε 53.051 κατοίκους, ένα νούμερο που τα επόμενα χρόνια θα αρχίσει να συρρικνώνεται.